Saturday, October 10, 2009

Ar-Rahn dalam Muamalat Islam


Ekonomi Islam itu bukanlah satu bidang ekonomi tertentu atau ianya adalah nama bagi ekonomi tertentu. Ekonomi Islam merupakan ekonomi yang tidak bercanggah dengan hukum-hukum Islam dan cara-cara susunannya itu tidak bertentangan dengan syariat Islam, maka ianya dikira sebagai ekonomi Islam. Hal-hal yang bersangkutan dengan kehidupan manusia dan muamalah (urusan) sesama manusia adalah diberikan keluasan oleh agama, asalkan tidak melanggar batas-batas agama. Dalam ekonomi Islam, ia mempunyai empat hipotesis, iaitu:
  1. Kesepaduan antara kegiatan ekonomi dengan nilai-nilai akhlak yang mulia.

  2. Keseimbangan yang adil dalam hubungan pengeluaran, penggunaan dan pengagihan.

  3. Kombinasi antara kebebasan individu, dengan pihak berkuasa.

  4. Tanggungjawab sebagai asas penentuan dasar agihan dan pemindahan sumber.

Oleh itu, beberapa langkah perlu diambil bagi melaksanakan sistem ekonomi Islam,antaranya ialah:

  1. Perlu ada pemahaman tentang akidah.

  2. Pihak pemerintah mesti memainkan peranan yang lebih aktif dan penting bagi memastikan bahawa sistem ekonomi itu berjalan dengan adil dan seimbang mengikut lunas-lunas serta cara-cara Islam.

  3. Pihak pemerintah juga mesti berkuasa penuh dalam penetapan kewangan.

Pada hari ini bank-bank perdagangan berpeluang mendapatkan wang melalui skim pinjaman wang. Dalam Islam tidak ada bayaran tambahan yang perlu dibayar selain daripada tambahan yang perlu dibayar daripada jumlah yang telah dipinjam. Jika ianya dibayar lebih selain daripada jumlah yang dipinjam, ia adalah riba. Ini adalah sama dengan urusan bank negara Barat yang diselaputi dengan amalan riba dan dengan pembangunan negara mengikut sistem kapitalis Barat di mana akan berlaku amalan riba di dalam urusan bank mahupun dalam perniagaan dan ini adalah haram di sisi undang-undang Islam serta ditegah oleh Islam. Walaupun begitu, perlu ditegaskan di sini bahawa pengharaman Islam terhadap pembangunan ekonomi cara Barat yang menggunakan riba tidak bermakna kita tidak boleh melakukan dan melaksanakan pembangunan dalam masyarakat, tetapi apa ingin ditekankan adalah semua urusan tersebut mestilah mengikut lunas-lunas Islam maksudnya mestilah bebas dari amalan riba dan yang tidak diharamkan dalam Islam.

Dalam konteks kewangan Islam, pajak gadai boleh diamalkan dan ianya lebih dikenali dengan nama skim ar-Rahn. Ar-Rahn atau gadaian ini adalah meletakkan sesuatu barang yang berharga sebagai jaminan kepada sesuatu hutang yang diperolehi oleh seseorang pemberi hutang dengan perkiraan bahawa jika orang yang berhutang tidak dapat melunasi hutangnya, maka pemberi hutang boleh mendapatkan kembali barang atau wangnya daripada barang gadaian itu. Matlamat utama pelaksanaan skim ar-Rahn ialah untuk menghindarkan masyarakat terutamanya umat Islam daripada terus berurusan dan terlibat dengan riba. Selain itu, skim ar-Rahn adalah untuk memberi alternatif kepada orang Islam khususnya dalam melakukan kontrak pajak gadai secara Islam seterusnya mengelak daripada menjadi mangsa penyelewengan dan penipuan dalam kebanyakan skim pajak gadai konvensional. Oleh yang demikian, ar-Rahn ini adalah salah satu daripada cara bermuamalat dan merupakan kemudahan yang diberikan kepada umatnya tanpa membebankan manusia.

2 comments:

  1. Salam.Satu tajuk yang menarik untuk diketengahkan.Ar-rahn dalam muamalat Islam..
    Sesungguhnya skim ar-rahn ini adalah mudah dan tidak membebankan.Ia merupakan satu alternatif kepada umat Islam dalam melakukan pajak gadai.Skin ini juga baik kerana ia dapat mengelakkan kita daripada menjadi mangsa penipuan.

    ReplyDelete
  2. salam,saya setuju dengan cik ayu..

    ReplyDelete