Saturday, October 3, 2009

Kemerdekaan yang Sebenar


Di zaman Rasulullah s.a.w, Mekah berada di bawah pemerintahan Jahiliah dan baginda berjuang di Mekah selama 13 tahun bagi menyeru manusia supaya mentauhidkan Allah s.w.t. Dakwah baginda dihalang dan ditentang oleh kafir quraisy bahkan oleh Abu Lahab, bapa saudara baginda sendiri. Walau bagaimanapun, dakwah Rasulullah s.a.w telah memikat hati hamba abdi seperti Bilal Ibnu Rabbah, Umar al-Khattab yang merupakan seorang yang amat digeruni dan hatinya sangat keras namun dapat dilembutkan dengan alunan bacaan al-Quran. Kafir quraisy telah menyiksa umat Islam sehingga Sumayyah mengorbankan nyawanya demi Islam dan merupakan umat Islam yang pertama mati syahid. Kafir quraisy juga ingin memboikot umat Islam, bahkan merancang membunuh nabi s.a.w. Di zaman yang moden ini pula, negara umat Islam majoritinya berkerajaan sekular seperti Mesir yang menghancurkan akidah umat Islam. Maka dengan itu, bangkitlah pejuang-pejuang Islam seperti Ikhwahul Muslimin membela Islam.

Dahulunya negara umat Islam dijajah oleh negara musuh Islam seperti British, Perancis dan sebagainya, dengan itu ramailah pejuang-pejuang Islam menuntut kemerdekaan sebagaimana di zaman Rasulullah s.a.w. Seramai 313 orang Islam menyertai dalam peperangan Badar untuk menuntut kemerdekaan Mekah yang mana Allah s.w.t telah membantu baginda serta pengikut-pengikutnya dan memberi kemerdekaan kepada mereka sehingga manusia berduyun-duyun memeluk agama Islam. Namun begitu, di zaman kini, semakin ramai umat Islam yang murtad dan orang kafir sedaya upaya untuk mempengaruhi umat Islam dengan meracuni pemikiran dan minda mereka dengan pelbagai perkara. Sesungguhnya kemerdekaan yang sebenar bukanlah merdeka dari jahiliah dan membangunkan jahiliah yang lain seperti dari negara yang dijajah kepada negara sekular. Musuh Allah s.w.t menyebarkan fitnah kepada umat Islam yang mereka jajah bahawa melantik ketua Negara daripada kalangan orang yang bertaqwa dan membangunkan negara dengan Islam akan menuju kepada kemunduran.

Dalam perjuangan Rasulullah s.a.w, baginda ingin menegakkan agama Allah s.w.t sama ada terhadap diri atau masyarakat atau negara bukan memperjuangkan bangsa Arab (nasionalisme) dan bukan memperjuangkan negara (wathaniah). Maka di situlah bermulanya pertolongan Allah s.w.t dan di sini terjawab siapakah benar perjuangannya antara golongan yang membela agama atau golongan membela bangsa dan negara? Pertolongan Allah s.w.t hanya kepada golongan yang membela agama sahaja yang mencapai kemerdekaan sebenar. Apabila sudah merdeka, Allah s.w.t memperlihatkan pada mereka bahawa ramai yang memeluk agama Allah, bukannya apabila sudah merdeka sekian lama memperlihatkan bahawa ramai jumlah orang Islam yang murtad. Oleh itu, perjuangan kita sebagai Muslim hendaklah berlandaskan perintah Allah s.w.t. Jika di zaman moden ini, yahudi mempunyai ketuanya, Olmert, kristian mempunyai ketuanya, Pope tetapi Islam mana ketuanya? Dahulu Rasulullah s.a.w adalah ketuanya tetapi kini ulama' merupakan pewaris nabi dan angkatlah ulama' sebagai pemimpinmu bukan sebagai musuhmu.

1 comment:

  1. sebagai sebuah negara Islam yang mengamalkan satu sistem dekomokrasi, wujudnya pemimpin yang memiliki sifat ketaqwaan yang kukuh agar dapat membentuk sebuah negara yang berlandaskan kepada prinsip Islam..impaknya akan melahirkan muslim yang berpegang kuat kepada ajaran Islam

    ReplyDelete