Sunday, October 11, 2009

Perlaksanaan Hukuman Ta'zir

Ta'zir menurut pengertian syara' ialah sejenis hukuman yang tidak ditetapkan kadarnya atau bentuknya yang dilaksanakan bagi menunaikan hak Allah s.w.t dan hak manusia terhadap kesalahan-kesalahan yang selain hukuman qisas, hudud, diyat dan kifarat. Ia dinamakan hukuman ta'zir kerana disebabkan wujudnya hukuman tersebut menghalang orang-orang yang melakukan kesalahan daripada melakukan kesalahan atau mengulanginya pada masa akan datang. Hukum yang berkaitan dengan ta'zir tidak terdapat di dalam al-Quran dan Hadis, yang mana ianya terserah kepada budi bicara dan kepakaran hakim serta pemerintah untuk menetapkan sesuatu kesalahan itu dengan hukuman demi kepentingan penjenayah, masyarakat serta negara. Hukuman ta'zir ini juga berubah mengikut corak hidup masyarakat, individu dan keadaan. Selain itu, hukuman ini tidak terhad sama ada dengan denda, penjara, rampas harta atau buang negeri dan ianya meliputi ruang dan aspek yang luas seperti berkhalwat, pecah amanah, rasuah, mengedar dadah, menagih dadah dan sebagainya.

Tujuan pelaksanaan ta'zir adalah untuk mengawal keadaan dan undaang-undang supaya ia tidak disalahgunakan serta tidak ada penyalahgunaan kuasanya oleh sesiapa selain hakim. Tujuan pelasanaannya yang lain ialah:

-Untuk menjaga kepentingan masyarakat umum.
-Perlaksanaannya adalah melalui pertimbangan yang wajar dan berkesan oleh hakim atau pemerintah untuk menolong orang yang bersalah dan masyarakat mengambil pengajaran serta menghindarkan perbuatan jahat demi kesejahteraan manusia sejagat.

-Hukuman ta'zir janganlah melebihi hukuman hudud.

-Ta'zir mestilah dilakukan dengan adil jika pesalah terdiri daripada beberapa orang yang melakukan kesalahan yang sama.

Oleh yang demikian, dapatlah dirumuskan bahawa keluasan bidang kesalahan ta'zir ini dan juga pembalasannya tidak terbatas dan tidak terikat dengan jenis hukuman tertentu dan ianya dilaksanakan terhadap sesiapa sahaja yang melakukan kesalahan tanpa mengira umur dan agamanya. Maka dengan itu, hukuman ini dapat menyelesaikan sebahagian besar kesalahan-kesalahan yang berlaku di dalam masyarakat pada hari ini yang mana ianya tidak dapat dijalankan menurut peruntukan-peruntukan kesalahan hudud dan qisas.

2 comments:

  1. btl 2 nana...lau undang2 yang Allah gariskan itu dilaksanakan dgn pnuh keadilan...alangkah bhgianya hidp ini...

    ReplyDelete
  2. jika kite tgk konsep malaysia, adakah org atasan juga akan dikenakan hukuman ta'zir sekiranya melakukan kesalahan.....

    ReplyDelete